Procedury
Procedura przyprowadzania dziecka do przedszkola
- Dzieci są przyprowadzane do placówki przez rodziców, opiekunów, którzy są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo.
- Rodzice osobiście powierzają dziecko nauczycielowi.
- W godzinach od 6:30 do 8:00 rodzice przyprowadzają dzieci do sali zbiorczej. Punktualnie od godziny 8:00 czynne są dwa oddziały. Dzieci rozchodzą się do swoich sal pod opieką nauczycieli. Od tej godziny rodzice przyprowadzają dzieci do sali danej grupy.
- Nauczyciel przyjmujący dziecko pod opiekę od rodziców zobowiązany jest zwrócić uwagę na wnoszone przez dziecko zabawki i przedmioty - czy są one bezpieczne i nie stwarzają zagrożenia.
- Rodzice zobowiązani są przyprowadzić do placówki dzieci zdrowe i czyste.
- Dziecka chorego lub podejrzanego o chorobę nie należy przyprowadzać do placówki. Dzieci np. zakatarzone, przeziębione nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi.
- Nauczyciel ma prawo poprosić rodzica o dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uczęszczania dziecka do placówki.
- Rodzice mają obowiązek zgłaszania wszelkich poważnych dolegliwości dziecka i udzielania wyczerpujących informacji na ten temat.
- Po każdej nieobecności dziecka spowodowanej chorobą zakaźną rodzice zobowiązani są do przedłożenia zaświadczenia potwierdzającego zakończenie leczenia.
Procedura odbierania dziecka z placówki
- Dzieci mogą być przyprowadzane i odbierane przez inne osoby dorosłe, upoważnione na piśmie przez rodziców. Upoważnienie pozostaje w dokumentacji placówki. Może ono zostać w każdej chwili odwołane lub zmienione.
- Rodzice ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego z placówki przez upoważnioną osobę.
- Jeśli dziecko będzie się opierało, płakało lub z innych przyczyn nie będzie chciało wyjść z placówki z osobą upoważnioną przez rodziców, dziecko nadal pozostanie pod opieką nauczyciela, a dyrektor lub - w przypadku jego nieobecności - nauczyciel niezwłocznie skontaktuje się telefonicznie z rodzicami w celu ustalenia dalszego postępowania.
- Wydanie dziecka osobie upoważnionej przez rodziców nastąpi po wcześniejszym okazaniu przez tę osobę dowodu osobistego - nauczyciel zobowiązany jest do wylegitymowania tej osoby.
- W przypadku telefonicznej prośby rodzica - upoważnienia słownego, nauczyciel zobowiązany jest wykonać telefon sprawdzający do rodzica i potwierdzić wcześniejszą informację.
- Nauczyciel powinien nie tylko wiedzieć, ale także widzieć, kto odbiera dziecko z placówki. Z terenu placówki można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic dotarł na miejsce pobytu grupy.
- Placówka może odmówić wydania dziecka, w przypadku gdy stan osoby odbierającej dziecko wskazuje na spożycie alkoholu czy agresywne zachowanie. W takim przypadku personel placówki ma obowiązek zatrzymać dziecko do czasu wyjaśnienia sprawy. W takich okolicznościach nauczyciel zobowiązany jest skontaktować się z drugim rodzicem lub osobą upoważnioną przez rodziców. O zaistniałym fakcie powinien zostać poinformowany dyrektor.
- Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
Procedura postępowania z chorym dzieckiem w przedszkolu.
- Do przedszkola uczęszczają wyłącznie zdrowe dzieci.
- W placówce nie stosuje się żadnych zabiegów medycznych wobec wychowanków oraz nie podaje się leków ze względu na brak profesjonalnej opieki medycznej.
- W przypadku choroby zakaźnej dziecka, rodzice zobowiązani są do powiadomienia o tym fakcie dyrektora placówki lub nauczyciela, a po każdej chorobie zakaźnej przedkłada się zaświadczenie o zdolności dziecka do uczęszczania do placówki.
- Dyrektor przedszkola umieszcza informację o zachorowaniu dziecka na chorobę zakaźną na tablicy ogłoszeń.
- Gdy dziecko jest chore i musi poczekać na odbiór przez rodzica w przedszkolu, należy przede wszystkim powiadomić rodziców o stanie zdrowia i konieczności jak najszybszego odebrania dziecka z placówki.
- Zanim pojawią się rodzice, należy w przedszkolu:
- zapewnić dziecku zainteresowanie,
- w miarę możliwości zapewnić izolację od pozostałych dzieci,
- umożliwić położenie się na leżaku i przykrycie, gdy dziecko komunikuje taką potrzebę,
- zapewnić możliwość napicia się świeżej wody, herbaty.
Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
- W placówce skargi i wnioski przyjmowane są przez dyrektora.
- Rodzice mają prawo zgłaszać uwagi na temat funkcjonowania placówki z zachowaniem drogi służbowej: nauczyciel - dyrektor - organ prowadzący.
- Miejscem przyjmowania wniosków i skarg jest kancelaria dyrektora przedszkola.
- Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski w poniedziałki i czwartki od godz. 10:00-12:00.
- Na tablicy ogłoszeń dla rodziców umieszczona jest informacja dotycząca terminu i czasu przyjmowania skarg i wniosków.
- Skargi, wnioski mogą być wnoszone pisemnie, a także ustnie do protokołu.
- Pracownik placówki, który otrzymał skargę dotyczącą działalności, jest zobowiązany przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi.
- Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.
- Kwalifikowania spraw jako skargi i wnioski dokonuje dyrektor.
- Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisana jest do rejestru skarg i wniosków.
- Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienie lub uzupełnienie.
- Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji placówki, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, albo zwrócić mu sprawę, wskazując właściwy organ, a kopię pisemną zostawić w dokumentacji placówki.
- Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego.
- Skargi i wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostaną bez rozpoznania.
Procedura postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze.
Cele procedury:
- Usprawnienie i zwiększenie skuteczności oddziaływań wychowawczych przedszkola.
- Wskazanie działań korekcyjno - kompensacyjnych, terapeutycznych i profilaktycznych.
- Zapobieganie powtarzaniu się zachowań niepożądanych.
- Eliminowanie u dzieci negatywnego obrazu samego siebie.
- Stworzenie poczucia pewności siebie, zapewnienie równowagi emocjonalnej.
- Ułatwienie nawiązywania kontaktów z innymi.
- Stworzenie warunków zaspokajających potrzebę bezpieczeństwa.
- Stworzenie systemu motywacji do zmiany zachowania.
- Ustalenie zasad reagowania na zachowania niepożądane.
- Wypracowanie metod współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka.
Postępowanie nauczyciela:
- Dokonuje obserwacji wstępnej dziecka i jego diagnozy sytuacji rodzinnej.
- Podejmuje działania wychowawcze zmierzające do eliminacji i rozwiązywania problemów dziecka.
- Nawiązuje kontakt z rodzicami w celu przekazania informacji o zaistniałym problemie.
- Zapoznaje rodziców z planem działań, które podejmuje, jednocześnie zobowiązuje rodziców do współpracy.
- Pozyskuje dodatkowe informacje od rodziców w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- Dokonuje obserwacji dziecka w związku z wprowadzonymi skorelowanymi oddziaływaniami dom - przedszkole.
- Współpracuje ze specjalistami podczas obserwacji dziecka - prowadzi konsultacje.
- Szczegółowo zapoznaje członków Rady Pedagogicznej z zaistniałym problemem i przedstawia podejmowane działania.
- Występuje do rodziców o zgodę na przeprowadzenie badań w poradni psychologiczno - pedagogicznej.
- Opracowuje i realizuje program pracy indywidualnej.
- W przypadku pojawiających się problemów związanych ze współpracą z rodzicami lub jej brakiem, dyrektor przeprowadza w obecności nauczycieli pracujących w grupie rozmowę z rodzicami i sporządza z tego spotkania notatkę służbową.
- Wszelkie sygnały na temat zachowania dziecka kierowane do nauczyciela muszą zostać odnotowane w zeszycie współpracy z rodzicami.
- W przypadku braku zgody rodzica na przeprowadzenie badań specjalistycznych oraz braku jakiejkolwiek współpracy z placówką, Rada Pedagogiczna podejmuje decyzję o zgłoszeniu sprawy do sądu rodzinnego.
Procedura postępowania z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi.
Cele procedury:
- Wczesne rozpoznanie zaburzeń rozwojowych dziecka i stymulowanie jego rozwoju.
- Wnikliwe poznanie sytuacji dziecka i jego rodziny oraz zaprojektowanie pomocy adekwatnej do jego potrzeb.
- Podjęcie systematycznego kompleksowego działania na rzecz rozwoju dziecka, w szczególności:
- rozwijanie myślenia,
- ćwiczenie koncentracji uwagi,
- usprawnienie koordynacji wzrokowo - ruchowej,
- usprawnienie percepcji słuchowej i koordynacji słuchowo - wzrokowej,
- wzbogacenie zasobu słownictwa.
- Korygowanie i rozwijanie zaburzonych funkcji.
- Wyrównywanie dysharmonii rozwojowych.
- Kompensowanie braków rozwoju psychofizycznego.
Postępowanie nauczyciela:
- Dokonuje diagnozy (obserwacji) wstępnej dziecka w trakcie odpowiednio dobranych ćwiczeń i zabaw, poprzez ocenę poziomu sprawności poszczególnych funkcji rozwojowych i umiejętności.
- Pogłębia wiedzę o dziecku poprzez poznanie jego środowiska rodzinnego.
- Współpracuje ze specjalistami podczas obserwacji dziecka - prowadzi konsultacje.
- Nawiązuje kontakt z rodzicami w celu poinformowania o wynikach obserwacji.
- Informuje rodziców o możliwościach i rodzaju pomocy dziecku.
- Występuje do rodziców o zgodę na przeprowadzenie badań w poradni psychologiczno - pedagogicznej, która wskaże mu kierunki pracy kompensacyjnej z dzieckiem.
- Szczegółowo zapoznaje członków Rady Pedagogicznej z zaistniałą sytuacją i przedstawia podejmowane działania.
- Na podstawie opinii lub orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną opracowuje i wdraża program pracy indywidualnej.
- Współpracuje z rodzicami.
- W przypadku pojawiających się problemów związanych ze współpracą z rodzicami lub jej braku, dyrektor przeprowadza w obecności nauczycieli pracujących w grupie rozmowę z rodzicami i sporządza z tego spotkania notatkę służbową.
- W przypadku braku zgody rodzica na przeprowadzenie badań specjalistycznych oraz braku jakiejkolwiek współpracy z placówką, Rada Pedagogiczna podejmuje decyzję o zgłoszeniu do sądu rodzinnego faktu niewydolności wychowawczej rodziny.